Leg de casekaarten waar de leerling zich goed voelt weg.
Twee perspectieven
Leg 2 casekaarten open op tafel.
De impact inschatten
5 guides tours over ethnische diversiteit
Twee perspectieven
Bedenk welk vooroordeel hier aan de basis zou kunnen liggen.
Bekijk hoe leerlingen microaggressie ervaren:
Veel gevallen met zogezegd weinig impact, zoals bijvoorbeeld
microaggressies, hebben samen een grote impact.
Beeld je in dat er een as op tafel
ligt die loopt van veel tot weinig impact.
Schat de impact op de leerling in en geef de overgebleven casekaarten
een plek op de as.
Dus … als iemand een negatieve impact ondervindt, kan een situatie
discriminerend overkomen.
Beeld je in dat er een tweede as de eerste kruist, een van goed naar kwetsend bedoeld.
… de intentie begrijpen
Leg de casekaarten hoger of lager, naargelang de intentie van de leerkracht.
Op een beschuldiging reageren
Wat is het verschil tussen deze twee reacties van de leerkracht?
Beeld je in dat een leerling je van discriminatie beschuldigt in deze situaties.
Overleg hoe je constructief zou reageren op de beschuldiging.
Neem per twee een casekaart uit de linkerhelft van de tafelgrafiek.
Discriminatie op school
Geef voor beide vormen van discriminatie een voorbeeld.
Hoe schat jij discriminatie op school in? Raad de getallen!