Leg een casekaart open op tafel. Lees samen de situatie.
(In)consequent handelen
Trek elk twee extra casekaarten.
5 guided tours over ethnische diversiteit
NEE
Zouden de situaties op jouw twee casekaarten van dezelfde leerkracht als in het midden kunnen komen?
Zelfde leerkracht?
Leg de kaart erbij
JA
Leg de kaart weg
Er ligt nu een fictieve leerkracht in het midden
De 3 meest voorkomende aanpakken
De leerkracht verwacht dat leerlingen met een etnisch diverse achtergrond zich gaan aanpassen aan de Vlaamse cultuur op school.
Negeren
Omarmen
De leerkracht houdt geen rekening met de ethnische diverse achtergronden van leerlingen.
De leerkracht behandelt etnisch diverse achtergronden gelijkwaardig en laat deze naast elkaar bestaan.
bij diversiteit in het onderwijs
Afwijzen
Spot de aanpak
Herverdeel de casekaarten in het midden volgens de 3 aanpakken.
Welke aanpakken gebruikt de leerkracht?
Leerkrachten gebruiken een mengeling van de 3 aanpakken
Waarom kan deze inconsequentie soms negatief zijn?
Welke persoonlijke factoren zorgen dat een leerkracht niet altijd volgens dezelfde aanpak reageert?
Mijn school heeft onlangs een verbod op religieuze symbolen opgelegd waardoor ik mijn hoofddoek niet meer op school mag dragen. Toen ik vroeg waarom dit verbod er kwam, vertelde de leerkracht mij dat dit verbod zorgt dat de neutraliteit behouden blijft op school. Ik snap niet wat ze hiermee bedoelen.
Luister naar een leerling
Hoe ziet een afwijzend, negerend of omarmend visie op religieuze symbolen op school eruit?
Een hoofddoek dragen is deel van iemands religieuze identiteit en het is belangrijk dat ze dit kunnen uitdrukken, ook op school.
Geef bij elke aanpak een voorbeeld.
Bij ons op school mogen de leerlingen geen hoofddoeken dragen. In de Westerse cultuur zijn er geen hoofddoeken dus deze
kunnen ze best niet dragen om beter te integreren.
Het belangrijkste is dat iedereen gelijk wordt behandeld op onze school. Een hoofddoek maakt de religie van de leerling duidelijk waardoor ze niet neutraal zijn.
Wat is de aanpak van de leerkracht/school in dit geval?
Ik was even iets over de les aan het uitleggen aan mijn vriend, in het Pools. De leerkracht berispte ons. Hij zei dat ook extra uitleg geven in het Nederlands moet. Mijn vriend zou de taal anders niet leren. Ik vind dat niet logisch. Het helpt toch als ik even iets kan duidelijk maken? Dan kan hij weer verder ...
Wat is de aanpak van de leerkracht/school in dit geval?
Hoe ziet een afwijzend, negerend of omarmend taalbeleid op school eruit?
Niemand hoort te praten tijdens mijn les, of het nu Nederlands is of niet. Als er een probleem is met de leerstof moeten ze maar gewoon hun vinger opsteken.
Op school wordt er enkel Nederlands gebabbeld. Als ze ook een andere taal zouden spreken, zou hun kennis van het Nederlands minder goed en snel ontwikkelen.
Als ze iets niet begrijpen en een klasgenootje wil hen helpen moeten ze dit eerst melden. Dat ze met elkaar in hun moedertaal praten vind ik zelf een pluspunt. Zo verstaan ze het misschien beter.
School ‘De Cirkel’, doorgelicht
Bekijk de cijfers van het beleid en een leerkracht van de school 'De Cirkel'
Wat zijn mogelijke redenen dat zowel de aanpak van het beleid als de aanpak van de leerkracht niet consequent zijn?
School ‘De Cirkel’ onder de loep
Vind je dat school ‘De Cirkel’ erin slaagt om zijn visie uit te dragen? Waarom wel/niet?
Waarom ontstaan er verschillen tussen de aanpakken van:
het beleid en de visie van de school?
De koppen bij elkaar
het beleid en de leerkracht?
Trek indien nodig enkele nieuwe casekaarten.
Herpak je!
Kijk na of er bij elke aanpak minstens 2 casekaarten liggen.
Ik zou het anders doen.
Ik zou het ook zo doen.
Oezoedezelfzijn?
Zo verdeel je de casekaarten per aanpak in 2 nieuwe stapels.
Stem voor elke situatie: zou jij het aanpakken op dezelfde of op een andere manier?
Hoe gebruik je een meer omarmende aanpak in je klas?Bedenk samen voorbeelden in verband met religie, taal en cultuur.
Hoe een omarmende aanpak gebruiken?
De invloed van je aanpak
Vertel aan elkaar welke opvallende weetjes je tegenkwam.
Vergelijk met elkaar.
Scan QR-codes en ontdek effecten van de verschillende aanpakken.
Herzie je denkkader, verander je reflex!
Re:frame
Hoe ziet een omarmende aanpak in de klas eruit?